Czego nie wiemy o wrocławskim Tarnogaju?

Czego nie wiemy o wrocławskim Tarnogaju?

Na początku był wsią zaopatrującą mieszkańców Wrocławia w niezbędne produkty spożywcze, od 1904 roku pełnił rolę osiedla rekreacyjnego. Jego rozwój przyśpieszyła budowa miejskiej gazowni. Dziś to idealne miejsce dla ludzi szukających ciszy i spokoju, ale niezamierzających rezygnować z zalet życia w centrum miasta. Mowa o wrocławskim osiedlu Tarnogaj, które mimo zachodzących na nim zmian od wielu lat jest doskonale skomunikowane z resztą miasta.

Gdy w roku 1904 podwrocławska wieś Dürrgoy (dziś Tarnogaj) stała się częścią Wrocławia, po jego ulicach jeździły już pierwsze tramwaje elektryczne. Stolica Dolnego Śląska była pierwszym miastem na terenach dzisiejszej Polski, które posiadało tak nowoczesną sieć komunikacji zbiorowej. Obsługiwały ją trzy różne przedsiębiorstwa, wykorzystujące w zdecydowanej większości tramwaje elektryczne.  Tarnogaj w założeniach urbanistycznych miał być wygodnym i nowoczesnym osiedlem robotniczym. Dlatego musiał zostać dobrze skomunikowany z centrum miasta. Już w1901 roku tramwajem można było dotrzeć do końca ulicy Hubskiej, graniczącej z planowanym dopiero osiedlem. Później linia była stopniowo wydłużana – w 1922 roku do końca ulicy Pięknej, a w 1930  aż do Gazowej. – Miało to duże znaczenie również ze względu na istniejącą na Tarnogaju od 1905 roku gazownię, do której planowano nawet uruchomić kursy tramwaju towarowego wożącego koks –mówi Bronisław Zathey, wrocławski przewodnik miejski.– Nie byłaby to sytuacja wyjątkowa, bo przed wojną tramwaje były często wykorzystywane do transportu różnych towarów na terenie miasta.

Nowocześnie i wygodnie

W 1939 roku „tarnogajska” linia numer 6 łączyła „gazowy” Tarnogaj z „lotniczym” Gądowem, na którym znajdowało się pierwsze wrocławskie lotnisko. Rozwinięta i wygodna komunikacja miejska już przed wojną była więc jednym z największych atutów Tarnogaju.–  Projekt urbanistyczny i koncepcja komunikacyjna Tarnogaju powstały na początku XX wieku z myślą o przemysłowym charakterze tej części miasta. Z czasem pierwotne założenia zmieniły się i dziś Tarnogaj spełnia kryteria atrakcyjnego, rodzinnego osiedla miejskiego. Bliskość Parku Wschodniego oraz ogródków działkowych znajdujących się przy ul. Gazowej daje mieszkańcom możliwość wypoczynku wśród zieleni–potwierdza Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży firmy Lokum Deweloper. Budowane przez nią osiedle Lokum di Trevi znajduje się w miejscu dawnego osiedla dla pracowników gazowni, niedaleko pętli tramwajowej.

Wszystkich zainteresowanych kontynuacją tramwajowej historii Wrocławia i Tarnogaju zapraszamy do artykułu „Tramwajem na Tarnogaj”, który jest bogato ilustrowany unikalnymi archiwalnymi zdjęciami.

Cisza i spokój blisko centrum miasta

Lokum di Trevi to nowoczesne osiedle położone w cichej i kameralnej lokalizacji. Znajduje się ono pomiędzy ulicami Tarnogajską, Klimasa, Międzyleską i Gazową. Doskonałe położenie niedaleko jednej z głównych arterii Wrocławia – ul. Armii Krajowej – pozwala na łatwy dojazd do każdej części miasta. Komunikację zdecydowanie usprawnia również lokalizacja wielu przystanków tramwajowych i autobusowych w bezpośredniej bliskości osiedla.

Wszystkich zainteresowanych tematem historii Tarnogaju zapraszamy do słuchania Magazynu Reporterów Radia ZET Gold na 97,8 fm, którego emisja planowana w drugiej połowie maja. Rozmowa o historii Tarnogaju zostanie umieszczona również na zetgold.pl.

Więcej: